Fórum 30kmh.cz

Fórum pro sdílení znalostí a zkušeností:
30kmh.cz

Legislativní zprasky Ministerstva dopravy 2016

Po kauze umožnění absurdní změny značení přednosti v jízdě na kruhových objezdech, kdy novela zákona umožnila osazení dopravní značky „Kruhový objezd“ bez doplnění o značku „Dej přednost v jízdě“ a s jistotou by tak dokázala v případě aplikace způsobit nejednu nehodu v situacích, kdy by si řidiči zmatečným principem předností na kruhových objezdech nebyli jisti, přichází nyní legislativní šlendrián číslo 2 – změna vyhlášky upravující krom jiného aplikaci značky „Zimní výbava“.

O co jde? S platností od 1. 1. 2016 je nyní řidičům v úsecích označených touto dopravní značkou (C15a) bez dodatkové tabulky uložena povinnost užít zimních pneumatik bez ohledu na kalendářní datum a bez ohledu na povětrnostní podmínky. Toto nařízení je absurdní hned z celé řady důvodů – především je prakticky nesplnitelné (Kdo normální pojede v červenci kvůli zapomenuté značce přezouvat auto na zimní gumy?), opomenout však nelze ani faktor bezpečnostní (zimní gumy mohou mít za vyšších teplot horší jízdní vlastnosti a delší brzdnou dráhu) a ekonomický (při vyšších teplotách, kdy směs pneumatik měkne, se tyto gumy o poznání rychleji opotřebovávají).
Otázkou zůstává, co pozitivního tato novela za cenu uvedených negativ přináší. Pokud bychom chtěli být naivní a nepodezírali bychom tvůrce zákona ze zájmu vybírat pokuty za nesplnění zcela redundantního zákonného požadavku, nelze než konstatovat, že jde o další neobhajitelný přešlap pramenící z neustálé potřeby zákonodárných orgánů vykazovat činnost a chrlit tak novelu za novelou, bez ohledu na kvalitu těchto dokumentů.

Stejně jako v případě výše zmíněných kruhových objezdů, i nyní přispěchal mluvčí MD s vysvětlením – a to, že chtěl obcím ponechat pravomoc osadit danou značku lokálně ad hoc s vysvětlením, že i v dubnu může sněžit. Pomiňme nyní propracovanost této argumentace a jen doufejme, že stejně jako u značek s kruhovým objezdem, kde ministerstvo svůj postoj po několika dnech zoufalé snahy o obhájení neobhajitelného přiznalo, že vysvětlení, že obec ušetří pár tisíc korun za značky a raději Vám při nehodě ohrozí auto v hodnotě stovek tisíc, není úplně košer a začalo výjimkami z výjimek opravovat chybu, která vůbec nemusela vzniknout, i nyní snad někoho osvítí záblesk selského rozumu a namísto meteorologických výroků se osazenstvo ministerstva pustí do své práce s větší péčí.
Koneckonců, byl to právě ministr Ťok, kdo prohlásil, že chce na české silnice vrátit kázeň. Nezbývá tedy, než mu doporučit, aby tak namísto dopravní buzerace a produkce legislativních nedochůdčat začal zjednávat kázeň především ve svém úřadu.

Štěpán Rada,
člen OSBID