Fórum 30kmh.cz

Fórum pro sdílení znalostí a zkušeností:
30kmh.cz

Bezpečná města v pořadu Reportéři ČT

Česká Televize odvysílala reportáž o měření rychlosti v Mělníku a praktikách společnosti Czech Radar a.s.

Reportáž najdete zde. Začíná v 14:00 minutě pořadu Reportéři ČT.

Reportáž přináší několik skutečně alarmujících informací.

  • Reportáž nepokrytě konstatuje, že „radar“ je jen „továrna na peníze“
  • Za deset měsíců zaznamenal radar přes milion přestupků, což odpovídá pokutám v částce 2,5 miliardy.
  • Místostarosta Kovářík říká, že při instalaci radaru nešlo o bezpečnost, ale o hluk a komfort bydlení. Expert Vilém Kunzl z TÜV konstatuje, že takové opatření bude mít přesně opačný efekt
  • Nad existencí radaru se pozastavuje i expolicista Huml
  • Místostarosta Kovářík prohlásil pro tisk, že radarové zařízení pořídilo město proto, aby vydělalo na další takové zařízení. Nyní však tento výrok popírá.
  • Czech Radar a.s. hradí městu mzdu pracovníka, který má na starosti vyřizování přestupků (jak může potom město rozhodovat ve správních řízeních nestranně, jak předpokládá zákon)
  • Czech Radar a.s. inkasuje 60% z vybraných pokut
  • Zástupce firmy Czech Radar a.s. odmítl ČT poskytnout rozhovor
  • Radim Chyba, tehdejší zástupce Czech Radar a.s., musel v roce 2002 opustit pozici velitele Městské policie Praha kvůli tomu, že má pozitivní lustrační osvědčení
  • Senátor Jiří Nedoma nechal na vlastní náklady umístit na místo značku omezující rychlost na 30km/h, značka musela být na popud policie demontována

Autorovi reportáže, panu Davidu Macháčkovi, jsme poděkovali a nabídli spolupráci na dalších podobných reportážích.

Záznam scénáře (zvýraznění provedl OSBID)

Radar v Mělníku chytá na třicítku

Marek WOLLNER, moderátor

Šetřit veřejné peníze, to je chvályhodné a nevidí se to často, ale počkáme si, jestli bude kraj stejně šetrný, až bude silnice stavět. Víte, co je to vlečka? Nemyslím onu prodlouženou část ženských šatů, ale něco úplně jiného. Vlečka je totiž taky odbočka železniční dráhy k nějakému podniku. A víte, jakou rychlostí smíte na takovém kuriózním přejezdu jet? Že nevíte? Pak se obloukem vyhněte Mělníku. Na takové neználky jsou tam dobře zařízení. Více David Macháček.

/ Ukázka – Události, komentáře 26. 6. 2008 /

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Praha, Brno a řada dalších měst a obcí protestují proti novele policejního zákona, kterou schválila sněmovna. Ta totiž bere městským strážníkům pravomoce měřit rychlost aut a přiznává ji jen republikové policii.

Jaroslav KUBERA, senátor, primátor Teplic /ODS/

Některá města a obce si udělaly výnosný byznys z toho, co má sloužit k zvýšení bezpečnosti silničního provozu, a to já nepodporuji.

Ludmila CIKÁNKOVÁ, ředitelka, Nadace Besip

Jestliže rychlost zabíjí, tak je potřeba tu rychlost měřit, protože tak donutíme řidiče zpomalit a tím prokazatelně zvyšujeme bezpečnost silničního provozu.

/ Konec ukázky – Události, komentáře 26. 6. 2008 /

David MACHÁČEK, redaktor

Radary v ruskou městské policie, kontrola bezpečného provozu nebo automat na výběr peněz? Nabízíme exkurzi do Mělníka a bude to výlet do velmi výkonné továrny na peníze. To je ona. Plechová skříňka, dva skleněné průzory a pod vozovkou kabely snímající rychlost projíždějících vozidel. A teď, jak funguje. Továrna na peníze, správně ovšem pevný radar, stojí v Mělníku nedaleko centra, kde se jezdí padesátikilometrovou rychlostí, jenže silnici tu protíná železniční trať, vlečka do sousední továrny.

Otto BROŽ, majitel dopravní firmy

No, vyhláška říká, že jestliže je nechráněný železniční přejezd, padesát metrů před tímto přejezdem řidič je povinen snížit rychlost na třicetikilometrovou, to je nám naprosto jasný, ale znova opakuji, že se jedná o to, že tam nikdo nejezdí a myslím si, že to je pouze to, aby městský úřad dostával peníze za pokuty, který jsou vybraný od našich řidičů.

David MACHÁČEK, redaktor

Řidiči z firmy pana Brože nejsou jediní, kdo si při průjezdu Mělníkem nevzpomněl na pravidlo o jízdě před nechráněný přejezd. Za deset měsíců provozu vyfotil radar sto deset tisíc přestupků, při průměrné dvoutisícové pokutě to znamená téměř čtvrt miliardy korun, které mají řidiči zaplatit. Je to cena za bezpečnost? Bodlák mezi kolejemi prozrazuje, že s výhybkou se na odbočce do továrny moc často nehýbe.

Jaromír KOVÁŘÍK, místostarosta Mělníka /ODS/

Nikdy jsme nemluvili o bezpečnosti. Mluvili jsme o tom, že chceme občanům na Malým Spořilově alespoň vrátit částečně jakýsi komfort toho bydlení a tak.

David MACHÁČEK, redaktor

Podle mělnického místostarosty nejde na zarůstající vlečce o bezpečí, ale o ticho. Třicítkou ovšem odvozovanou od značky přejezdu se tu má jezdit proto, aby lidé v okolí měli klid. Nad tím ovšem odborníci jen kroutí hlavou.

Vilém KUNZL, expert TÜV AUTO na měření hluku vozidel

V takovýmto případě, kdy vozidlo z padesátky zmírní na třicet, většina řidičů přeřadí na druhý rychlostní stupeň a začne teda akcelerovat, a to vozidlo bude bezpochyby hlučnější.

Stanislav HUML, bývalý velitel středočeské dopravní policie

Je to tak trošku buzerace lidí, kteří tady denně používají tu silnici a celé to na mě působí dojmem, že ta státní správa spíš sem ten radar dala proto, aby vydělával než proto, aby byl na místě, kde má něco odvíst do bezpečnosti silničního provozu.

Jaromír KOVÁŘÍK, místostarosta Mělníka /ODS/

My si nehrajeme na ty, na ty šibaly v brigadýrkách, kteří stojí pět metrů za tabulí a tam vás měřej.

David MACHÁČEK, redaktor

Kdo si tu nevzpomene na třicítku, může dostat pokutu až dva a půl tisíce korun.

Jaromír KOVÁŘÍK, místostarosta Mělníka /ODS/

Ty peníze, který se na radarech vydělají, tak to není to, že si konšelé z toho udělají besídku.

David MACHÁČEK, redaktor

Za vyfotografované přestupky nárok na téměř čtvrt miliardy korun na pokutách.

Jaromír KOVÁŘÍK, místostarosta Mělníka /ODS/

Opravdu jsme nechtěli, aby se z toho stalo rýžoviště.

David MACHÁČEK, redaktor

Loni v listopadu místostarosta Kovářík otevřeně přiznal, že radar si město pořídilo pro to, aby vydělával. Pro mělnický deník prohlásil:

redaktor

„Na další místa chceme umístit další radarová zařízení, až na ně to současné vydělá peníze.“

David MACHÁČEK, redaktor
Dnes se ke svým slovům nezná.

Jaromír KOVÁŘÍK, místostarosta Mělníka /ODS/

Ne, ne, ne, tam se, tam se musel stát teda nějaký omyl. Možná, že jsem se já špatně vyjádřil, možná, že to bylo špatně interpretovaný, ale takhle to nebylo.

David MACHÁČEK, redaktor

Mělnický radar se vyplatí zkoumat dál. K čemu opravdu slouží? A kde končí vybrané peníze? V městské pokladně, jak to předpokládá zákon? Kdepak. Mělnický radar vyvádí peníze do soukromé kapsy majitelům firmy Czech Radar.

Jaromír KOVÁŘÍK, místostarosta Mělníka /ODS/

Sami jsme požádali firmu Czech Radar o instalaci toho, tohoto zařízení s tím, že oni jsou majitelé, my jsme nájemcem, potažmo městská policie je tím, kdo to měří, to znamená, že oni nainstalovali zařízení v ceně přesahující dva miliony korun, veškeré práce, vyřídili si papírově, takže tohle to všechno udělali s tím, že městu i hradí mzdu pracovníka, který tyto přestupky vyšetřuje nebo je má na starosti.

David MACHÁČEK, redaktor

Takže firma Czech Radar platí pracovníka města, který má na starosti tuto agendu?

Jaromír KOVÁŘÍK, místostarosta Mělníka /ODS/

Ano, ano.

David MACHÁČEK, redaktor

A proč to dělá? To je charita z jeho strany, ne?

Jaromír KOVÁŘÍK, místostarosta Mělníka /ODS/

Ne, to určitě není charita. To opravdu ten, ten nápad té firmy Czech Radar, že prostě něco zainvestuje a pak si z toho samozřejmě dost podstatný díl vezme, tak ten bych řekl, že jako podnikatelský záměr to je, a to je firma, to není dobročinná organizace samozřejmě, poměr, to všichni dobře vědí, je šedesát pro ně, čtyřicet pro nás.

David MACHÁČEK, redaktor

Ano, slyšeli jste dobře. Firma Czech Radar si bere šedesát procent ze všech pokut, více než polovinu toho, co má ze zákona končit v obecní pokladně.

Filip DIENSTBIER, Právnická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci

Že to nájemné je stanovováno jako procentuální výše z vybraných pokut a ještě k tomu v takové výši, to je samozřejmě přinejmenším podivné, samozřejmě to vyvolává ten dojem, že je to vyvádění peněz z veřejného sektoru, bylo samozřejmě ve chvíli, kdy ty výnosy z velké části potom končí v těch soukromých, soukromých rukách, je poněkud podivné.

David MACHÁČEK, redaktor

Zástupce Czech Radaru Radim Chyba nejprve přislíbil, že k měření v Mělníku poskytne rozhovor, ale v předvečer natáčení ho SMS zprávou zrušil.

redaktor /citace z SMS od Radima Chyby/

„Od vedení společnosti jsem obdržel informaci, že rozhovor na živo není možné uskutečnit.“

David MACHÁČEK, redaktor

Zkusili jsme někoho z vedení Czech Radaru sehnat sami, už jenom proto, že tato firma inkasující peníze z pokut, dává pod hlavičkou projektu Bezpečná města do provozu nové radary. O šedesátiprocentní provizi ale v oficiálních materiálech diskrétně mčí.

asistentka Czech Radar a. s.

Dobrý den.

David MACHÁČEK, redaktor

Dobrý den.

asistentka Czech Radar a. s.

Bohužel vedení společnosti tady není a my nejsme kompetentní vlastně s vámi hovořit. Bohužel mluvčí tady taky není, takže …

David MACHÁČEK, redaktor

A když tady máte napsanou otevírací dobu, tak jsme se do ní trefili správně.

asistentka Czech Radar a. s.
No, to určitě, tak samozřejmě je tady asistentka, tady kolegové, ale …

David MACHÁČEK, redaktor

A kde můžeme sehnat tedy někoho, kdo může poskytovat informace.

asistentka Czech Radar a. s.
S panem, s panem Chybou. Vlastně, já nevím, jestli máte na něj kontakt. Můžu vám dát …

David MACHÁČEK, redaktor

Mám na něj telefon a jeho zastihnem kde? On pracuje tady nebo na té pražské adrese?

asistentka Czech Radar a. s.

Pan Chyba je náš tiskový mluvčí, který je k dispozici, když my ho potřebujem.

Radim CHYBA, mluvčí Czech Radar a. s.

Šéfové prostě jaksi domlouvaj, já nevím, jak to, jaký bude ten, ale shání se někdo, kdo by prostě to řekl, jo, já vám dám určitě ještě vědět, oni mi říkali, že do oběda nejpozdějc se mi někdo ozve, jo.

David MACHÁČEK, redaktor

To ovšem bylo naposled, co se pan Chyba ozval. Vadí mu přiznání k obrovské provizi na pokutách nebo je problém v tom, že mluvčí firmy, která se zabývá provozem zařízení, jež shromažďuje citlivá osobní data, má pozitivní lustrační osvědčení a zřejmě tak v minulosti spolupracoval se Státní bezpečností?

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka /Události 7. 5. 2002/

No, a teď už zpátky do Prahy. Ředitel zdejších strážníků Radim Chyba odstoupil z funkce kvůli pozitivnímu lustračnímu osvědčení, jehož opis dostal z ministerstva vnitra. Městská rada vzala jeho rezignaci na vědomí a řízením strážníků pověřila dosavadního náměstka Vladimíra Kotrouše.

David MACHÁČEK, redaktor

Já se u něj potřebuju ověřit jedinou informaci, jestli on je pan Radim Chyba, který dříve pracoval jako ředitel Městské policie v Praze nebo jestli je to jenom shoda jmen.

asistentka Czech Radar a. s.

No, je to on.

David MACHÁČEK, redaktor

Mělnický milionový kšeft s radarem může zastavit jednoduchá věc. Dopravní značkou jasně řidičům říci, kolik mají jezdit a nenachytávat je. Vždyť i místostarosta se přiznal, že nebýt rozruchu kolem radaru, tak sám nevěděl, jak přes přejezd správně jezdit.

Jaromír KOVÁŘÍK, místostarosta Mělníka /ODS/

Pan senátor Nedoma projevil svoji iniciativu za své peníze a nechal tam zabudovat značku třicet. Teď jsme o ní nedávno znova mluvili. Tu značku musel demontovat, protože podle Policie České republiky je to duplicitní značení, které tam nemá co dělat.

Miroslav ŠTROMBACH, vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Mělník

Já vám to řeknu jinak. V současnosti je tam dle zákona umístěno správné dopravní značení a tudíž dále a více zviditelňovat dopravní značení jiným dopravním značením mi přijde jakoby nesmysl.

David MACHÁČEK, redaktor

A ta duplicita by vadila? Byla by protizákonná?

Miroslav ŠTROMBACH, vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Mělník

To by nebyla samozřejmě.

David MACHÁČEK, redaktor

Takže kdyby se chtělo, dopravní chyták v Mělníku by mohl snadno zmizet, ale s ním by zmizely i miliony pro soukromou firmu.

Stanislav HUML, bývalý velitel středočeské dopravní policie

Když sněmovna rozhodovala o tom, že městské policii odebere ty pravomoci na měření rychlosti, tak možná Mělník byl jeden z těch mých důvodů, které volají do nebe, že prostě nejsou ty pravomoce v správných rukou.

David MACHÁČEK, redaktor

Téměř dva roky jsou řidiči v Mělníku testováni, zda si včas na přejezdu vzpomenou na předepsaný třicetikilometrový limit. Rozhodli jsme se proto vyzkoušet, jak si zákonem uložené povinnosti řidiče pamatují ti, kteří o radaru rozhodují.
Dokázal byste u této autolékárničky zjistit, jestli obsahuje všechno, co má?

Miroslav ŠTROMBACH, vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Mělník

Na tuto otázku vám nebudu odpovídat.

Jaromír KOVÁŘÍK, místostarosta Mělníka /ODS/

Nevím, nevidím ten, nevidím ten, já vím, teď si tady budu připadat jako, opravdu to nevím.

Miroslav ŠTROMBACH, vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Mělník

Vy jste mě přivedl teďko zkoušet, se zeptám …

David MACHÁČEK, redaktor

V této věci ano, tak jako to dopravní značení průběžně zkouší pozornost řidičů.

Miroslav ŠTROMBACH, vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Mělník

Výborně, takže to ukončíme.